Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Kävlinge

2006

125

1

Kävlinge

2007

139

2

Kävlinge

2008

143

3

Kävlinge

2009

176

4

Kävlinge

2010

168

5

Kävlinge

2011

178

6

Kävlinge

2012

181

7

Kävlinge

2013

186

8

Kävlinge

2014

214

9

Kävlinge

2015

222

10

Kävlinge

2016

194

11

Kävlinge

2017

194

12

Kävlinge

2018

187

13

Kävlinge

2019

196

14

Kävlinge

2020

110

15

Kävlinge

2021

108

16

Kävlinge

2022

163

17

Kävlinge

2023

176

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28