Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Gislaved 2006 57
1 Gislaved 2007 57
2 Gislaved 2008 61
3 Gislaved 2009 59
4 Gislaved 2010 59
5 Gislaved 2011 61
6 Gislaved 2012 70
7 Gislaved 2013 71
8 Gislaved 2014 73
9 Gislaved 2015 81
10 Gislaved 2016 83
11 Gislaved 2017 81
12 Gislaved 2018 78
13 Gislaved 2019 79
14 Gislaved 2020 57
15 Gislaved 2021 61
16 Gislaved 2022 99
17 Gislaved 2023 124
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28