Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Alingsås

2006

113

1

Alingsås

2007

118

2

Alingsås

2008

130

3

Alingsås

2009

128

4

Alingsås

2010

132

5

Alingsås

2011

153

6

Alingsås

2012

187

7

Alingsås

2013

145

8

Alingsås

2014

146

9

Alingsås

2015

148

10

Alingsås

2016

150

11

Alingsås

2017

158

12

Alingsås

2018

161

13

Alingsås

2019

167

14

Alingsås

2020

113

15

Alingsås

2021

91

16

Alingsås

2022

126

17

Alingsås

2023

133

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-07-22