Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Österåker

2006

243

1

Österåker

2007

244

2

Österåker

2008

243

3

Österåker

2009

241

4

Österåker

2010

242

5

Österåker

2011

243

6

Österåker

2012

246

7

Österåker

2013

253

8

Österåker

2014

257

9

Österåker

2015

258

10

Österåker

2016

259

11

Österåker

2017

257

12

Österåker

2018

262

13

Österåker

2019

270

14

Österåker

2020

173

15

Österåker

2021

162

16

Österåker

2022

210

17

Österåker

2023

214

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28