Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Örnsköldsvik

2006

63

1

Örnsköldsvik

2007

62

2

Örnsköldsvik

2008

62

3

Örnsköldsvik

2009

69

4

Örnsköldsvik

2010

65

5

Örnsköldsvik

2011

54

6

Örnsköldsvik

2012

48

7

Örnsköldsvik

2013

45

8

Örnsköldsvik

2014

71

9

Örnsköldsvik

2015

71

10

Örnsköldsvik

2016

73

11

Örnsköldsvik

2017

70

12

Örnsköldsvik

2018

68

13

Örnsköldsvik

2019

65

14

Örnsköldsvik

2020

42

15

Örnsköldsvik

2021

36

16

Örnsköldsvik

2022

92

17

Örnsköldsvik

2023

99

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28