Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)
0 Älvkarleby 2006 105
1 Älvkarleby 2007 145
2 Älvkarleby 2008 142
3 Älvkarleby 2009 131
4 Älvkarleby 2010 169
5 Älvkarleby 2011 163
6 Älvkarleby 2012 168
7 Älvkarleby 2013 164
8 Älvkarleby 2014 158
9 Älvkarleby 2015 178
10 Älvkarleby 2016 188
11 Älvkarleby 2017 174
12 Älvkarleby 2018 188
13 Älvkarleby 2019 189
14 Älvkarleby 2020 130
15 Älvkarleby 2021 133
16 Älvkarleby 2022 144
17 Älvkarleby 2023 151
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2023, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28