Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Örnsköldsvik 2009 66,1
1 Örnsköldsvik 2011 67,0
2 Örnsköldsvik 2012 64,9
3 Örnsköldsvik 2013 62,0
4 Örnsköldsvik 2014 60,0
5 Örnsköldsvik 2015 57,8
6 Örnsköldsvik 2016 55,9
7 Örnsköldsvik 2017 54,6
8 Örnsköldsvik 2018 52,4
9 Örnsköldsvik 2019 50,4
10 Örnsköldsvik 2020 49,3
11 Örnsköldsvik 2021 49,4
12 Örnsköldsvik 2022 48,6
13 Örnsköldsvik 2023 48,2
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28