Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Örkelljunga 2009 70,3
1 Örkelljunga 2011 68,0
2 Örkelljunga 2012 62,3
3 Örkelljunga 2013 59,0
4 Örkelljunga 2014 58,0
5 Örkelljunga 2015 53,7
6 Örkelljunga 2016 51,6
7 Örkelljunga 2017 50,7
8 Örkelljunga 2018 48,4
9 Örkelljunga 2019 49,7
10 Örkelljunga 2020 52,5
11 Örkelljunga 2021 49,9
12 Örkelljunga 2022 46,9
13 Örkelljunga 2023 47,6
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28