Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Öckerö 2009 75,0
1 Öckerö 2011 77,0
2 Öckerö 2012 68,8
3 Öckerö 2014 62,0
4 Öckerö 2015 59,7
5 Öckerö 2016 59,9
6 Öckerö 2017 58,2
7 Öckerö 2018 46,6
8 Öckerö 2019 40,6
9 Öckerö 2020 46,5
10 Öckerö 2021 49,0
11 Öckerö 2022 46,7
12 Öckerö 2023 47,2
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28