Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Vellinge 2009 79,5
1 Vellinge 2011 88,0
2 Vellinge 2012 72,4
3 Vellinge 2013 61,0
4 Vellinge 2014 55,0
5 Vellinge 2015 53,9
6 Vellinge 2016 49,4
7 Vellinge 2017 47,7
8 Vellinge 2018 41,2
9 Vellinge 2019 44,3
10 Vellinge 2020 49,3
11 Vellinge 2021 48,0
12 Vellinge 2022 47,1
13 Vellinge 2023 43,9
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28