Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Växjö 2009 67,9
1 Växjö 2011 66,0
2 Växjö 2012 66,2
3 Växjö 2013 65,0
4 Växjö 2014 63,0
5 Växjö 2015 62,0
6 Växjö 2016 59,6
7 Växjö 2017 58,3
8 Växjö 2018 56,9
9 Växjö 2019 55,2
10 Växjö 2020 58,5
11 Växjö 2021 52,7
12 Växjö 2022 51,3
13 Växjö 2023 50,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28