Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Upplands-Bro 2009 74,3
1 Upplands-Bro 2011 68,0
2 Upplands-Bro 2012 63,0
3 Upplands-Bro 2013 63,0
4 Upplands-Bro 2014 62,0
5 Upplands-Bro 2015 58,8
6 Upplands-Bro 2016 58,1
7 Upplands-Bro 2017 56,0
8 Upplands-Bro 2018 54,8
9 Upplands-Bro 2019 53,2
10 Upplands-Bro 2020 54,0
11 Upplands-Bro 2021 51,0
12 Upplands-Bro 2022 53,9
13 Upplands-Bro 2023 53,8
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28