Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Ulricehamn 2009 76,8
1 Ulricehamn 2011 63,0
2 Ulricehamn 2012 71,1
3 Ulricehamn 2013 70,0
4 Ulricehamn 2014 67,0
5 Ulricehamn 2015 67,7
6 Ulricehamn 2016 66,2
7 Ulricehamn 2017 61,2
8 Ulricehamn 2018 59,5
9 Ulricehamn 2019 57,5
10 Ulricehamn 2020 63,8
11 Ulricehamn 2021 55,1
12 Ulricehamn 2022 54,6
13 Ulricehamn 2023 51,7
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28