Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Täby 2009 65,8
1 Täby 2011 62,0
2 Täby 2012 61,2
3 Täby 2013 60,0
4 Täby 2014 60,0
5 Täby 2015 59,0
6 Täby 2016 55,1
7 Täby 2017 52,2
8 Täby 2018 49,9
9 Täby 2019 50,8
10 Täby 2020 52,8
11 Täby 2021 48,9
12 Täby 2022 49,7
13 Täby 2023 47,1
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28