Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Säter 2009 61,1
1 Säter 2011 64,0
2 Säter 2012 67,5
3 Säter 2013 67,0
4 Säter 2014 66,0
5 Säter 2015 56,8
6 Säter 2016 54,0
7 Säter 2017 52,8
8 Säter 2018 51,0
9 Säter 2019 50,3
10 Säter 2020 52,2
11 Säter 2021 51,8
12 Säter 2022 51,1
13 Säter 2023 48,6
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28