Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Sollefteå 2009 63,9
1 Sollefteå 2011 59,0
2 Sollefteå 2012 55,3
3 Sollefteå 2013 56,0
4 Sollefteå 2014 53,0
5 Sollefteå 2015 51,3
6 Sollefteå 2016 49,2
7 Sollefteå 2017 49,0
8 Sollefteå 2018 49,6
9 Sollefteå 2019 49,4
10 Sollefteå 2020 54,2
11 Sollefteå 2021 54,8
12 Sollefteå 2022 54,2
13 Sollefteå 2023 54,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28