Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Skinnskatteberg 2009 66,2
1 Skinnskatteberg 2011 65,0
2 Skinnskatteberg 2012 60,8
3 Skinnskatteberg 2013 62,0
4 Skinnskatteberg 2014 60,0
5 Skinnskatteberg 2015 58,4
6 Skinnskatteberg 2016 58,5
7 Skinnskatteberg 2017 56,0
8 Skinnskatteberg 2018 57,1
9 Skinnskatteberg 2019 57,2
10 Skinnskatteberg 2020 57,7
11 Skinnskatteberg 2021 57,6
12 Skinnskatteberg 2022 63,9
13 Skinnskatteberg 2023 69,4
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28