Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Skellefteå 2009 71,9
1 Skellefteå 2011 68,0
2 Skellefteå 2012 72,4
3 Skellefteå 2013 72,0
4 Skellefteå 2014 71,0
5 Skellefteå 2015 69,7
6 Skellefteå 2016 68,1
7 Skellefteå 2017 66,6
8 Skellefteå 2018 65,0
9 Skellefteå 2019 62,9
10 Skellefteå 2020 66,0
11 Skellefteå 2021 61,4
12 Skellefteå 2022 60,2
13 Skellefteå 2023 58,6
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28