Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Ronneby 2009 70,8
1 Ronneby 2011 72,0
2 Ronneby 2012 70,3
3 Ronneby 2013 66,0
4 Ronneby 2014 63,0
5 Ronneby 2015 62,1
6 Ronneby 2016 59,3
7 Ronneby 2017 60,8
8 Ronneby 2018 60,4
9 Ronneby 2019 61,6
10 Ronneby 2020 69,8
11 Ronneby 2021 62,3
12 Ronneby 2022 60,5
13 Ronneby 2023 57,3
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28