Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Robertsfors 2009 72,3
1 Robertsfors 2011 70,0
2 Robertsfors 2012 66,7
3 Robertsfors 2013 66,0
4 Robertsfors 2014 67,0
5 Robertsfors 2015 66,5
6 Robertsfors 2016 66,2
7 Robertsfors 2017 66,2
8 Robertsfors 2018 64,3
9 Robertsfors 2019 64,4
10 Robertsfors 2020 58,5
11 Robertsfors 2021 58,9
12 Robertsfors 2022 56,0
13 Robertsfors 2023 55,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28