Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Oxelösund 2009 64,1
1 Oxelösund 2011 59,0
2 Oxelösund 2012 61,9
3 Oxelösund 2013 61,0
4 Oxelösund 2014 58,0
5 Oxelösund 2015 55,9
6 Oxelösund 2016 54,5
7 Oxelösund 2017 52,8
8 Oxelösund 2018 52,4
9 Oxelösund 2019 50,9
10 Oxelösund 2020 52,8
11 Oxelösund 2021 53,0
12 Oxelösund 2022 52,1
13 Oxelösund 2023 51,4
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28