Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Oskarshamn 2009 66,0
1 Oskarshamn 2011 65,0
2 Oskarshamn 2012 63,8
3 Oskarshamn 2013 66,0
4 Oskarshamn 2014 65,0
5 Oskarshamn 2015 64,6
6 Oskarshamn 2016 64,1
7 Oskarshamn 2017 63,3
8 Oskarshamn 2018 63,2
9 Oskarshamn 2019 63,7
10 Oskarshamn 2020 68,3
11 Oskarshamn 2021 57,1
12 Oskarshamn 2022 52,5
13 Oskarshamn 2023 51,7
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28