Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Norrköping 2009 70,1
1 Norrköping 2011 67,0
2 Norrköping 2012 69,6
3 Norrköping 2013 66,0
4 Norrköping 2014 62,0
5 Norrköping 2015 59,0
6 Norrköping 2016 58,2
7 Norrköping 2017 56,3
8 Norrköping 2018 54,6
9 Norrköping 2019 54,0
10 Norrköping 2020 55,6
11 Norrköping 2021 53,9
12 Norrköping 2022 55,0
13 Norrköping 2023 54,6
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28