Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Nordmaling 2009 68,8
1 Nordmaling 2011 63,0
2 Nordmaling 2012 62,8
3 Nordmaling 2013 59,0
4 Nordmaling 2014 57,0
5 Nordmaling 2015 60,0
6 Nordmaling 2016 59,2
7 Nordmaling 2017 67,0
8 Nordmaling 2018 67,1
9 Nordmaling 2019 67,3
10 Nordmaling 2020 70,2
11 Nordmaling 2021 68,7
12 Nordmaling 2022 67,2
13 Nordmaling 2023 66,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28