Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Mörbylånga 2009 58,2
1 Mörbylånga 2011 58,0
2 Mörbylånga 2012 66,7
3 Mörbylånga 2013 67,0
4 Mörbylånga 2014 67,0
5 Mörbylånga 2015 61,3
6 Mörbylånga 2016 51,0
7 Mörbylånga 2017 52,1
8 Mörbylånga 2018 51,8
9 Mörbylånga 2019 52,0
10 Mörbylånga 2020 54,4
11 Mörbylånga 2021 53,4
12 Mörbylånga 2022 54,3
13 Mörbylånga 2023 55,3
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28