Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Mjölby 2009 70,5
1 Mjölby 2011 64,0
2 Mjölby 2012 69,5
3 Mjölby 2013 68,0
4 Mjölby 2014 67,0
5 Mjölby 2015 66,4
6 Mjölby 2016 59,4
7 Mjölby 2017 57,9
8 Mjölby 2018 58,6
9 Mjölby 2019 55,3
10 Mjölby 2020 69,0
11 Mjölby 2021 59,9
12 Mjölby 2022 59,3
13 Mjölby 2023 57,5
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28