Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Malung-Sälen 2009 69,6
1 Malung-Sälen 2011 69,0
2 Malung-Sälen 2012 65,5
3 Malung-Sälen 2013 64,0
4 Malung-Sälen 2014 64,0
5 Malung-Sälen 2015 62,9
6 Malung-Sälen 2016 60,1
7 Malung-Sälen 2017 59,6
8 Malung-Sälen 2018 60,1
9 Malung-Sälen 2019 58,6
10 Malung-Sälen 2020 62,4
11 Malung-Sälen 2021 63,0
12 Malung-Sälen 2022 62,4
13 Malung-Sälen 2023 61,7
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28