Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Lycksele 2009 67,8
1 Lycksele 2011 68,0
2 Lycksele 2012 65,6
3 Lycksele 2013 66,0
4 Lycksele 2014 64,0
5 Lycksele 2015 63,5
6 Lycksele 2016 62,1
7 Lycksele 2017 62,7
8 Lycksele 2018 63,1
9 Lycksele 2019 63,1
10 Lycksele 2020 65,0
11 Lycksele 2021 65,0
12 Lycksele 2022 62,5
13 Lycksele 2023 56,3
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28