Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Ljusnarsberg 2009 71,3
1 Ljusnarsberg 2011 65,0
2 Ljusnarsberg 2012 66,9
3 Ljusnarsberg 2013 65,0
4 Ljusnarsberg 2014 64,0
5 Ljusnarsberg 2015 64,0
6 Ljusnarsberg 2016 59,2
7 Ljusnarsberg 2017 57,8
8 Ljusnarsberg 2018 58,4
9 Ljusnarsberg 2019 57,6
10 Ljusnarsberg 2020 60,2
11 Ljusnarsberg 2021 60,3
12 Ljusnarsberg 2022 56,0
13 Ljusnarsberg 2023 56,8
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28