Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Ljungby 2009 66,3
1 Ljungby 2011 65,0
2 Ljungby 2012 62,1
3 Ljungby 2013 60,0
4 Ljungby 2014 58,0
5 Ljungby 2015 54,6
6 Ljungby 2016 51,8
7 Ljungby 2017 51,1
8 Ljungby 2018 51,7
9 Ljungby 2019 53,3
10 Ljungby 2020 57,0
11 Ljungby 2021 53,5
12 Ljungby 2022 53,2
13 Ljungby 2023 54,7
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28