Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Linköping 2009 81,2
1 Linköping 2011 65,0
2 Linköping 2012 81,1
3 Linköping 2013 80,0
4 Linköping 2014 75,0
5 Linköping 2015 72,0
6 Linköping 2016 67,9
7 Linköping 2017 64,6
8 Linköping 2018 62,8
9 Linköping 2019 62,4
10 Linköping 2020 74,5
11 Linköping 2021 61,4
12 Linköping 2022 59,6
13 Linköping 2023 56,1
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28