Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Lidingö 2009 63,4
1 Lidingö 2011 64,0
2 Lidingö 2012 63,2
3 Lidingö 2013 54,0
4 Lidingö 2014 49,0
5 Lidingö 2015 48,3
6 Lidingö 2016 43,4
7 Lidingö 2017 41,3
8 Lidingö 2018 41,2
9 Lidingö 2019 41,3
10 Lidingö 2020 45,8
11 Lidingö 2021 46,6
12 Lidingö 2022 44,5
13 Lidingö 2023 45,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28