Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Kramfors 2009 67,1
1 Kramfors 2011 54,0
2 Kramfors 2012 54,5
3 Kramfors 2013 55,0
4 Kramfors 2014 53,0
5 Kramfors 2015 51,3
6 Kramfors 2016 50,2
7 Kramfors 2017 50,8
8 Kramfors 2018 51,1
9 Kramfors 2019 50,0
10 Kramfors 2020 50,6
11 Kramfors 2021 52,0
12 Kramfors 2022 52,7
13 Kramfors 2023 49,6
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28