Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Karlskrona 2009 68,4
1 Karlskrona 2011 67,0
2 Karlskrona 2012 61,3
3 Karlskrona 2013 58,0
4 Karlskrona 2014 56,0
5 Karlskrona 2015 54,1
6 Karlskrona 2016 50,8
7 Karlskrona 2017 48,3
8 Karlskrona 2018 46,3
9 Karlskrona 2019 47,0
10 Karlskrona 2020 51,8
11 Karlskrona 2021 54,3
12 Karlskrona 2022 53,9
13 Karlskrona 2023 54,6
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28