Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Karlshamn 2009 70,7
1 Karlshamn 2011 64,0
2 Karlshamn 2012 78,1
3 Karlshamn 2013 74,0
4 Karlshamn 2014 71,0
5 Karlshamn 2015 69,2
6 Karlshamn 2016 66,7
7 Karlshamn 2017 62,8
8 Karlshamn 2018 62,4
9 Karlshamn 2019 63,3
10 Karlshamn 2020 71,9
11 Karlshamn 2021 60,8
12 Karlshamn 2022 59,7
13 Karlshamn 2023 59,4
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28