Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Kalmar 2009 72,3
1 Kalmar 2011 69,0
2 Kalmar 2012 69,6
3 Kalmar 2013 69,0
4 Kalmar 2014 68,0
5 Kalmar 2015 67,0
6 Kalmar 2016 62,4
7 Kalmar 2017 60,5
8 Kalmar 2018 58,7
9 Kalmar 2019 59,3
10 Kalmar 2020 64,7
11 Kalmar 2021 56,4
12 Kalmar 2022 55,4
13 Kalmar 2023 56,2
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28