Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Kävlinge 2009 65,4
1 Kävlinge 2011 62,0
2 Kävlinge 2012 59,3
3 Kävlinge 2013 57,0
4 Kävlinge 2014 55,0
5 Kävlinge 2015 49,8
6 Kävlinge 2016 47,9
7 Kävlinge 2017 43,6
8 Kävlinge 2018 40,0
9 Kävlinge 2019 34,5
10 Kävlinge 2020 34,2
11 Kävlinge 2021 30,5
12 Kävlinge 2022 27,0
13 Kävlinge 2023 27,4
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28