Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Hörby 2009 67,4
1 Hörby 2011 69,0
2 Hörby 2012 63,2
3 Hörby 2013 57,0
4 Hörby 2014 52,0
5 Hörby 2015 51,5
6 Hörby 2016 49,3
7 Hörby 2017 47,3
8 Hörby 2018 51,2
9 Hörby 2019 52,8
10 Hörby 2020 62,1
11 Hörby 2021 52,9
12 Hörby 2022 52,8
13 Hörby 2023 53,3
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28