Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Hofors 2009 71,9
1 Hofors 2011 72,0
2 Hofors 2012 67,0
3 Hofors 2013 67,0
4 Hofors 2014 67,0
5 Hofors 2015 66,4
6 Hofors 2016 62,8
7 Hofors 2017 63,3
8 Hofors 2018 59,9
9 Hofors 2019 61,4
10 Hofors 2020 62,6
11 Hofors 2021 63,8
12 Hofors 2022 62,7
13 Hofors 2023 63,4
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28