Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Herrljunga 2009 59,1
1 Herrljunga 2011 58,0
2 Herrljunga 2012 60,2
3 Herrljunga 2013 59,0
4 Herrljunga 2014 57,0
5 Herrljunga 2015 56,2
6 Herrljunga 2016 53,7
7 Herrljunga 2017 51,8
8 Herrljunga 2018 50,8
9 Herrljunga 2019 49,0
10 Herrljunga 2020 51,6
11 Herrljunga 2021 51,9
12 Herrljunga 2022 51,0
13 Herrljunga 2023 48,7
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28