Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Haninge 2009 73,3
1 Haninge 2011 71,0
2 Haninge 2012 67,7
3 Haninge 2013 65,0
4 Haninge 2014 64,0
5 Haninge 2015 62,8
6 Haninge 2016 59,0
7 Haninge 2017 57,5
8 Haninge 2018 57,8
9 Haninge 2019 56,2
10 Haninge 2020 56,3
11 Haninge 2021 52,0
12 Haninge 2022 51,6
13 Haninge 2023 52,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28