Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Habo 2009 65,6
1 Habo 2011 66,0
2 Habo 2012 61,7
3 Habo 2013 58,0
4 Habo 2014 53,0
5 Habo 2015 51,7
6 Habo 2016 48,0
7 Habo 2017 46,7
8 Habo 2018 46,4
9 Habo 2019 45,1
10 Habo 2020 44,2
11 Habo 2021 44,3
12 Habo 2022 43,8
13 Habo 2023 43,5
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28