Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Bollnäs 2009 69,7
1 Bollnäs 2011 69,0
2 Bollnäs 2012 67,3
3 Bollnäs 2013 65,0
4 Bollnäs 2014 64,0
5 Bollnäs 2015 61,4
6 Bollnäs 2016 58,0
7 Bollnäs 2017 56,9
8 Bollnäs 2018 54,4
9 Bollnäs 2019 54,0
10 Bollnäs 2020 53,2
11 Bollnäs 2021 53,3
12 Bollnäs 2022 52,4
13 Bollnäs 2023 52,4
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28