Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Boden 2009 83,4
1 Boden 2011 70,0
2 Boden 2012 85,2
3 Boden 2013 86,0
4 Boden 2014 87,0
5 Boden 2015 87,3
6 Boden 2016 86,3
7 Boden 2017 85,3
8 Boden 2018 85,7
9 Boden 2019 82,3
10 Boden 2020 91,5
11 Boden 2021 73,3
12 Boden 2022 72,1
13 Boden 2023 70,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28