Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Östersund 2009 78,2
1 Östersund 2011 69,0
2 Östersund 2012 74,7
3 Östersund 2013 73,0
4 Östersund 2014 71,0
5 Östersund 2015 68,7
6 Östersund 2016 61,6
7 Östersund 2017 58,1
8 Östersund 2018 54,0
9 Östersund 2019 50,0
10 Östersund 2020 54,9
11 Östersund 2021 49,7
12 Östersund 2022 46,2
13 Östersund 2023 42,9
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28