Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Österåker 2009 69,7
1 Österåker 2011 65,0
2 Österåker 2012 61,6
3 Österåker 2013 55,0
4 Österåker 2014 53,0
5 Österåker 2015 52,4
6 Österåker 2016 51,4
7 Österåker 2017 45,7
8 Österåker 2018 41,7
9 Österåker 2019 39,9
10 Österåker 2020 43,2
11 Österåker 2021 44,1
12 Österåker 2022 44,5
13 Österåker 2023 44,0
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28