Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Örebro 2009 77,6
1 Örebro 2011 67,0
2 Örebro 2012 77,7
3 Örebro 2013 77,0
4 Örebro 2014 77,0
5 Örebro 2015 75,8
6 Örebro 2016 73,9
7 Örebro 2017 71,3
8 Örebro 2018 69,1
9 Örebro 2019 67,2
10 Örebro 2020 75,7
11 Örebro 2021 61,5
12 Örebro 2022 60,0
13 Örebro 2023 59,5
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28