Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig energieffektivitet hos kommunens fordon

Indikator K. V.H.2. A

Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per körd sträcka hos kommunkoncernens personbilar och lätta lastbilar (kWh/100 km)

Rad-id Mätområde Datum Värde (kWh/100 km)
0 Älvkarleby 2009 64,4
1 Älvkarleby 2011 57,0
2 Älvkarleby 2012 56,4
3 Älvkarleby 2013 55,0
4 Älvkarleby 2014 54,0
5 Älvkarleby 2015 52,3
6 Älvkarleby 2016 48,5
7 Älvkarleby 2017 45,6
8 Älvkarleby 2018 42,5
9 Älvkarleby 2019 42,2
10 Älvkarleby 2020 43,8
11 Älvkarleby 2021 45,1
12 Älvkarleby 2022 44,3
13 Älvkarleby 2023 44,1
Datakälla: Energimyndigheten och SKL: Nyckeltal Energi och Klimat 2011-2013, Öppna jämförelser Energi och Klimat 2014 (data i dessa publikationer hämtas i sin tur från Miljöfordon Syd), Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Den ökande energiförbrukningen år 2020 beror på ett tidseriebrott vid övergången från den körcykeln NEDC tillden nya cykeln WLTP, som är mer realistisk och tilldelar de flesta fordon en högre certifierad förbrukning.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-11-28