Gå direkt till sidans innehåll

Andel kommunala personbilar som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. V.B1.I. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Salem

 100,0

2023

1

Kävlinge

 93,0

2023

2

Sundbyberg

 84,6

2023

3

Nacka

 77,8

2023

4

Vara

 77,4

2023

5

Tyresö

 77,2

2023

6

Danderyd

 75,0

2023

7

Öckerö

 73,8

2023

8

Vaggeryd

 70,8

2023

9

Hjo

 69,0

2023

10

Lidköping

 69,0

2023

11

Varberg

 67,7

2023

12

Sollentuna

 66,1

2023

13

Stockholm

 60,4

2023

14

Kungsbacka

 60,4

2023

15

Östhammar

 59,1

2023

16

Kalix

 57,8

2023

17

Osby

 57,8

2023

18

Strängnäs

 57,1

2023

19

Habo

 57,1

2023

20

Gislaved

 56,1

2023

21

Östersund

 55,9

2023

22

Lekeberg

 54,8

2023

23

Storfors

 54,5

2023

24

Värnamo

 51,3

2023

25

Landskrona

 50,8

2023

26

Lysekil

 49,6

2023

27

Östra Göinge

 49,4

2023

28

Sotenäs

 49,2

2023

29

Laxå

 48,7

2023

30

Alvesta

 47,7

2023

31

Eskilstuna

 47,0

2023

32

Lerum

 46,4

2023

33

Grästorp

 45,8

2023

34

Norsjö

 45,8

2023

35

Växjö

 45,5

2023

36

Vaxholm

 45,5

2023

37

Ale

 45,4

2023

38

Gnesta

 44,4

2023

39

Vallentuna

 43,2

2023

40

Svalöv

 43,1

2023

41

Umeå

 41,9

2023

42

Göteborg

 41,8

2023

43

Götene

 41,2

2023

44

Burlöv

 40,9

2023

45

Vellinge

 40,5

2023

46

Skövde

 40,3

2023

47

Vingåker

 40,0

2023

48

Älvsbyn

 39,2

2023

49

Tomelilla

 39,1

2023

50

Gävle

 38,7

2023

51

Munkedal

 38,3

2023

52

Ydre

 37,5

2023

53

Täby

 36,8

2023

54

Hudiksvall

 36,7

2023

55

Haninge

 35,8

2023

56

Katrineholm

 34,2

2023

57

Värmdö

 34,1

2023

58

Orust

 34,0

2023

59

Uddevalla

 32,2

2023

60

Sandviken

 32,1

2023

61

Karlstad

 32,0

2023

62

Forshaga

 32,0

2023

63

Tidaholm

 32,0

2023

64

Falkenberg

 31,5

2023

65

Höganäs

 31,4

2023

66

Åmål

 31,2

2023

67

Tranås

 31,1

2023

68

Härryda

 30,8

2023

69

Orsa

 30,8

2023

70

Huddinge

 30,4

2023

71

Vänersborg

 30,2

2023

72

Mölndal

 29,9

2023

73

Södertälje

 29,9

2023

74

Österåker

 29,8

2023

75

Lund

 29,6

2023

76

Smedjebacken

 29,4

2023

77

Linköping

 29,3

2023

78

Ystad

 28,8

2023

79

Årjäng

 28,6

2023

80

Sölvesborg

 28,4

2023

81

Söderköping

 28,4

2023

82

Helsingborg

 28,3

2023

83

Karlsborg

 28,0

2023

84

Nynäshamn

 27,1

2023

85

Oxelösund

 27,0

2023

86

Finspång

 27,0

2023

87

Sigtuna

 26,3

2023

88

Halmstad

 26,1

2023

89

Borgholm

 26,0

2023

90

Laholm

 25,6

2023

91

Svenljunga

 25,3

2023

92

Klippan

 25,2

2023

93

Ödeshög

 25,0

2023

94

Kalmar

 24,8

2023

95

Tranemo

 24,7

2023

96

Dals-Ed

 24,5

2023

97

Upplands-Bro

 24,5

2023

98

Ulricehamn

 24,0

2023

99

Nordanstig

 23,9

2023

100

Sunne

 23,8

2023

101

Mariestad

 23,6

2023

102

Riket

 23,5

2023

103

Trelleborg

 23,4

2023

104

Solna

 23,3

2023

105

Flen

 23,3

2023

106

Upplands Väsby

 22,6

2023

107

Trollhättan

 22,6

2023

108

Överkalix

 22,2

2023

109

Munkfors

 21,7

2023

110

Kramfors

 21,5

2023

111

Knivsta

 20,8

2023

112

Vårgårda

 20,5

2023

113

Falun

 20,4

2023

114

Lessebo

 20,0

2023

115

Alingsås

 20,0

2023

116

Ovanåker

 20,0

2023

117

Töreboda

 19,6

2023

118

Vansbro

 19,6

2023

119

Haparanda

 19,5

2023

120

Oskarshamn

 19,3

2023

121

Nyköping

 19,1

2023

122

Vimmerby

 18,9

2023

123

Mjölby

 18,9

2023

124

Kumla

 18,8

2023

125

Partille

 18,8

2023

126

Bjuv

 18,5

2023

127

Hylte

 18,5

2023

128

Tierp

 18,3

2023

129

Kristinehamn

 18,0

2023

130

Skellefteå

 17,7

2023

131

Uppsala

 17,7

2023

132

Sundsvall

 17,1

2023

133

Torsby

 17,1

2023

134

Örnsköldsvik

 17,0

2023

135

Mora

 17,0

2023

136

Torsås

 16,9

2023

137

Säter

 16,7

2023

138

Norrtälje

 16,7

2023

139

Lilla Edet

 16,7

2023

140

Åre

 16,4

2023

141

Västervik

 16,3

2023

142

Jönköping

 16,2

2023

143

Söderhamn

 16,1

2023

144

Mönsterås

 15,9

2023

145

Karlskrona

 15,5

2023

146

Lycksele

 15,5

2023

147

Lindesberg

 15,2

2023

148

Nybro

 15,2

2023

149

Aneby

 15,2

2023

150

Ängelholm

 15,2

2023

151

Hultsfred

 15,1

2023

152

Herrljunga

 15,0

2023

153

Kungälv

 15,0

2023

154

Svedala

 14,9

2023

155

Ludvika

 14,9

2023

156

Älvdalen

 14,8

2023

157

Ronneby

 14,7

2023

158

Eda

 14,3

2023

159

Hallstahammar

 14,3

2023

160

Nykvarn

 14,3

2023

161

Karlshamn

 14,2

2023

162

Åtvidaberg

 13,6

2023

163

Skurup

 13,6

2023

164

Tibro

 13,3

2023

165

Hedemora

 13,1

2023

166

Gällivare

 13,1

2023

167

Ekerö

 13,0

2023

168

Borås

 13,0

2023

169

Mörbylånga

 13,0

2023

170

Mark

 12,5

2023

171

Vetlanda

 12,4

2023

172

Luleå

 12,3

2023

173

Bollnäs

 12,3

2023

174

Järfälla

 12,1

2023

175

Malmö

 12,1

2023

176

Degerfors

 12,0

2023

177

Perstorp

 12,0

2023

178

Arvika

 11,9

2023

179

Heby

 11,9

2023

180

Örebro

 11,7

2023

181

Tjörn

 11,6

2023

182

Filipstad

 11,4

2023

183

Nora

 11,4

2023

184

Botkyrka

 11,2

2023

185

Nässjö

 10,9

2023

186

Tanum

 10,8

2023

187

Berg

 10,7

2023

188

Strömstad

 10,6

2023

189

Piteå

 10,5

2023

190

Norrköping

 10,5

2023

191

Simrishamn

 10,2

2023

192

Surahammar

 10,0

2023

193

Bollebygd

 10,0

2023

194

Håbo

 9,7

2023

195

Fagersta

 9,7

2023

196

Vännäs

 9,5

2023

197

Storuman

 9,5

2023

198

Hässleholm

 9,5

2023

199

Västerås

 9,3

2023

200

Höör

 9,3

2023

201

Köping

 9,2

2023

202

Älmhult

 9,0

2023

203

Båstad

 9,0

2023

204

Karlskoga

 8,9

2023

205

Vadstena

 8,7

2023

206

Lomma

 8,5

2023

207

Arvidsjaur

 8,5

2023

208

Stenungsund

 8,5

2023

209

Avesta

 8,3

2023

210

Borlänge

 8,3

2023

211

Ånge

 8,3

2023

212

Ockelbo

 8,3

2023

213

Arboga

 8,3

2023

214

Skara

 8,2

2023

215

Eksjö

 8,2

2023

216

Färgelanda

 8,1

2023

217

Malung-Sälen

 8,0

2023

218

Kungsör

 8,0

2023

219

Uppvidinge

 8,0

2023

220

Strömsund

 7,6

2023

221

Ljungby

 7,6

2023

222

Kiruna

 7,2

2023

223

Hammarö

 7,0

2023

224

Staffanstorp

 6,9

2023

225

Trosa

 6,8

2023

226

Markaryd

 6,8

2023

227

Enköping

 6,7

2023

228

Timrå

 6,5

2023

229

Härnösand

 6,5

2023

230

Sjöbo

 6,3

2023

231

Leksand

 6,2

2023

232

Mullsjö

 6,2

2023

233

Valdemarsvik

 6,2

2023

234

Kil

 6,1

2023

235

Bengtsfors

 6,1

2023

236

Sala

 6,0

2023

237

Sollefteå

 6,0

2023

238

Olofström

 5,8

2023

239

Hallsberg

 5,8

2023

240

Ljusdal

 5,5

2023

241

Kristianstad

 5,4

2023

242

Åsele

 5,3

2023

243

Åstorp

 5,2

2023

244

Falköping

 5,1

2023

245

Bräcke

 4,9

2023

246

Hällefors

 4,9

2023

247

Övertorneå

 4,8

2023

248

Krokom

 4,7

2023

249

Askersund

 4,7

2023

250

Älvkarleby

 4,7

2023

251

Hofors

 4,4

2023

252

Boden

 4,2

2023

253

Gnosjö

 4,1

2023

254

Örkelljunga

 4,0

2023

255

Bromölla

 3,8

2023

256

Boxholm

 3,8

2023

257

Härjedalen

 3,8

2023

258

Emmaboda

 3,7

2023

259

Essunga

 3,7

2023

260

Malå

 3,6

2023

261

Vindeln

 3,6

2023

262

Lidingö

 3,1

2023

263

Vilhelmina

 3,0

2023

264

Motala

 2,3

2023

265

Kinda

 2,2

2023

266

Högsby

 2,1

2023

267

Grums

 2,0

2023

268

Ragunda

 1,9

2023

269

Eslöv

 1,8

2023

270

Gotland

 1,8

2023

271

Pajala

 1,6

2023

272

Tingsryd

 1,6

2023

273

Hörby

 1,5

2023

274

Mellerud

 1,5

2023

275

Jokkmokk

 0,0

2023

276

Ljusnarsberg

 0,0

2023

277

Gagnef

 0,0

2023

278

Norberg

 0,0

2023

279

Nordmaling

 0,0

2023

280

Robertsfors

 0,0

2023

281

Rättvik

 0,0

2023

282

Dorotea

 0,0

2023

283

Skinnskatteberg

 0,0

2023

284

Sorsele

 0,0

2023

285

Säffle

 0,0

2023

286

Bjurholm

 0,0

2023

287

Sävsjö

 0,0

2023

288

Hagfors

 0,0

2023

289

Arjeplog

 0,0

2023

290

Gullspång

 0,0

2023

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon.

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som kan köras med nollutsläpp. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen sådana personbilar i Sverige som visas i indikator B1I.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Uppdaterad: 2024-07-23