Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Förnybar andel i låginblandad bensin

Genomsnittlig procentuell andel etanol, ETBE och biobensin i låginblandad bensin MK1 (Miljöklass 1)
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Energimyndigheten: Drivmedel 2022, Energimyndigheten: Personlig kommunikation, SCB: Kvartalsvisa energibalanser (EN 20), SCB: Leveranser av biodrivmedel, kvartalsvis

Kommentar

Observera att den förnybara andelen uttrycks som volymprocent i denna indikator snarare än som energiprocent.

Analys
Låginblandningen av etanol i bensin har legat nära 5 % under en lång följd av år. Sedan år 2017 har också en viss mängd biobensin blandats in, vilket lett till att den förnybara andelen stigit över 5 %. Användningen av biobensin kan följas i indikator B2C.

Den förnybara andelen i bensin ökar sedan år 2020 i takt med att reduktionsplikten skärps. Den innebär att klimatpåverkan per liter bensin och diesel ska minska enligt en förutbestämd kurva till år 2030. Detta uppnås genom en allt högre inblandning av biodrivmedel. Än så länge uppfylls reduktionsplikten av bensin i första hand genom ökande andel etanol, medan andelen biobensin inte ökat nämnvärt sedan den på allvar kom in på marknaden år 2017.

Övriga kommentarer
Dataunderlaget hämtades till och med år 2016 från Energimyndighetens årliga rapport Transportsektorns energianvändning, där den kortperiodiska statistiken användes. Energimyndigheten har dock valt att inte fortsätta publiceringen av denna kortperiodiska statistik. Från och med år 2017 använder vi i största möjliga mån samma källmaterial som Energimyndigheten tidigare använde till denna rapport, så att den statistik som presenteras här ska bli jämförbar över tid. Se här för ytterligare detaljer.

På grund av problem med den löpande rapporteringen av mängder levererade drivmedel till Energimyndigheten efter ett metodbyte används en annan datakälla från och med år 2018 jämfört med tidigare år. Sedan dess används istället data rapporterade av drivmedelsbolagen för hela föregående år enligt drivmedelslagen, hållbarhetslagen och reduktionsplikten, sammanställda i rapporterna Drivmedel 2018, Drivmedel 2019, och så vidare. Skillnaden mellan de två datakällorna när det gäller förnybar andel ligger på några få tiondels procentenheter, men jämförelser med tidigare år får ändå göras med viss försiktighet.

Indikator N.B2.E.1
Uppdaterad: 2023-10-07